6 مه 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله ی آمریکایی پزشکی پیشگیرانه منتشر شده است، یک سبک زندگی سالم ممکن است به مبارزه با خطر بالاتر ابتلا به هایپرتنشن (فشار خون بالا) که با دیابت نوع 2 مرتبط است، کمک کند.

فشار خون بالا، بیش از نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده و حتی نسبت بیشتری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین مشخص شده است که فشار خون بالا در کودکان و نوجوانان چاق، شایع است. مطالعات نشان داده اند که در افراد بدون دیابت، کاهش فشار خون بر اساس دستورالعمل های فعلی ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد - حداقل زمانی که درمان های دارویی خاصی برای فشار خون انجام شود. اقدامات بسیاری بجز درمان دارویی وجود دارد که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند، از جمله مصرف غذاهای گیاهی غنی از فلاونوئیدها (مانند انواع توت ها، سیب، گلابی و انگور قرمز)، خوردن غلات کامل، گنجاندن گیاهان و ادویه ها در رژیم غذایی، و برای برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2، پیروی از یک رژیم غذایی کم کالری.

در مطالعه ی اخیر، محققان داده‌های یک مطالعه بزرگ سراسری در اسپانیا را که شامل بیش از 450000 شرکت‌کننده 18 تا 64 ساله بود، بررسی کردند، این افراد همگی توسط یک شرکت پیشگیری از خطرات شغلی بیمه شده بودند. در این مطالعه چندین عامل مرتبط با سبک زندگی، از جمله شاخص توده بدنی، عادات خواب، مصرف الکل، سیگار کشیدن و فعالیت بدنی بررسی گردید. میانگین سنی شرکت کنندگان 44.5 سال بود و دو سوم شرکت کنندگان مرد بودند. تنها 3.2 درصد از شرکت کنندگان دیابت داشتند، در حالی که 29.3 درصد دچار فشار خون بالا بودند.

عوامل سبک زندگی به شدت با خطر فشار خون بالا در افراد مبتلا به دیابت مرتبط هستند

محققان دریافتند که داشتن دیابت حتی پس از تنظیم همه عوامل مرتبط با سبک زندگی، با 44 درصد خطر بیشتر برای ابتلا به فشار خون بالا مرتبط است. همچنین افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا – که حدود 42٪ از افراد مبتلا به دیابت را تشکیل می دادند - 6٪ بیشتر از افرادی که فقط دیابت داشتند، دچار اختلال خفیف در عملکرد کلیه ها شدند. اما علیرغم خطر کلی بالاتر فشار خون در افراد مبتلا به دیابت، این خطر بسیار وابسته به عوامل سبک زندگی مورد بررسی در این مطالعه بود، در واقع، تقریباً کاملاً وابسته به این عوامل بود. خطر ابتلا به فشار خون بالا برای شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت که از «سبک زندگی بهینه» از نظر محققان پیروی می‌کردند - داشتن وزن طبیعی بدن، خواب کافی و منظم، مصرف کم یا عدم مصرف الکل، سیگار نکشیدن و انجام فعالیت بدنی منظم - دقیقاً مساوی با خطر ابتلا به فشار خون بالا برای شرکت کنندگان بدون دیابت بود. از بین این عوامل، عناصری از سبک زندگی که بیشترین تأثیر را بر کاهش خطر فشار خون داشتند، وزن طبیعی بدن و فعالیت بدنی منظم بود( به ترتیب با 51 درصد و 21 درصد خطر پایین تر برای فشار خون بالا مرتبط بودند).

محققان نوشتند: دیابت بطور مثبت و تا حد زیادی به طور مستقل با خطر فشار خون بالا مرتبط است. با این حال، یک سبک زندگی سالم، می تواند این ارتباط را کاهش دهد. اما برای کمک به تعیین اینکه چگونه تغییرات واقعی مرتبط با سبک زندگی - نه فقط رفتارها یا ویژگی های موجود - ممکن است به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا در افراد مبتلا به دیابت کمک کند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/05/06/healthy-lifestyle-shown-to-reduce-blood-pressure-risk-in-type-2/